woensdag 6 januari 2010

Meer dan het gewone.

Meer dan het gewone. - een boekbespreking


Het boek met deze titel werd onlangs in een dienst genoemd. Voor mij aanleiding om het eens uit mijn kast te halen en te lezen en sindsdien ben ik er door gepakt. Hoewel dit boek, met als ondertitel: Over Jezus en zijn bergrede, geschreven door Feitse Boerwinkel al in 1977 verscheen, heeft het niets van zijn actualiteit verloren. Integendeel, ben ik geneigd te zeggen. In een kort bestek van 120 bladzijden geeft het boek een voortreffelijke inleiding op onder meer de politieke situatie ten tijde van Jezus, de verbinding met het Oude Testament die Jezus steeds legt en daarmee het vernieuwende van zijn optreden.

Voor mij werd plotseling de figuur Jezus veel toegankelijker, in het begin toen ik mij op het kerkelijke pad begaf, dat was in dezelfde tijd van het uitkomen van dit boek, vond ik Jezus een vreselijke man, arrogant, wie zegt nu van zichzelf: ik ben de waarheid, enz. ? Totdat ik erachter kwam dat dit door anderen over hem gezegd werd. Net zoals hier duidelijk gemaakt werd dat de zogenaamde bergrede nooit zo uitgesproken zal zijn, maar een verzameling is, te vergelijken met het boek Spreuken. Juist door hem in de context van zijn tijd te plaatsen kwam hij voor mij als het ware tot leven en werd wat hij deed en zei niet alleen toegankelijk, maar won het aan diepgang. Het begin van onze jaartelling was een moeilijke tijd, in elk opzicht. Het land was bezet door de Romeinen, en dat was bepaald niet zachtzinnig. Nu ik hierover bezig ben dringt de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog zich op, de tv serie hierover is net geweest. Des te indrukwekkender is hoe Jezus teruggreep op de Tien Geboden en daar een nieuwe dimensie en perspectief aan gaf. Zoals naar aanleiding van het bekende: ‘oog om oog en tand om tand’. Op zich was dit al een geweldige vooruitgang ten opzichte van het gangbare in die tijd van het Oude Testament, het betekende dat de straf in verhouding moest staan tot het misdrijf en dus ook bloedwraak en eerwraak veroordeelde. Door daar tegenover te stellen: als iemand u op de rechterwang slaat, keer dan de andere wang toe. Daarmee wordt de tegenstander als het ware op een ander been gezet en hopelijk tot nadenken gebracht. Waar het Jezus om gaat is het puur juridisch denken te doorbreken om te komen tot een levenshouding van ruimhartig goed gedrag met als doel Gods Koninkrijk op aarde te vestigen. Steeds is het: er staat geschreven dat…… maar ik zeg u.

Eva Monnikendam

Geen opmerkingen: